اطلاعات عمومی

تعداد رنگ‌های سفید موجود در رنگ‌های روغن چقدر است؟

در هنگام انتخاب یک رنگ روغن سفید برای افزودن به پالت خود، مهم است که اطلاعاتی در مورد انواع مختلف سفیدها داشته باشید تا بتوانید رنگ مناسبی که انتظار دارید را انتخاب کنید. با اینکه این سفیدها در ظاهر ممکن است شبیه به یکدیگر باشند، اما ویژگی‌های مشخصی وجود دارد که آنها را از یکدیگر تمایز می‌دهد.

در اینجا ما اطلاعات مفیدی جمع‌آوری کرده‌ایم که به شما کمک می‌کند رنگ سفید مناسب برای پالت خود را انتخاب کنید. نقاشان رنگ روغن با تنوع وسیعی از سفیدها روبرو هستند، در حالی که نقاشان آبرنگ به رنگ سفید کاغذ تکیه می‌کنند و هنرمندان اکریلیک معمولاً تنها دو یا سه گزینه سفید دارند.

از آنجایی که نقاشی رنگ روغن تاریخچه طولانی‌تری دارد، تعداد زیادی سفید برای پاسخ به نیازهای مختلف نقاشان ایجاد شده است. انتخاب رنگ سفید مناسب، پایه اصلی پالت هر نقاشی است، زیرا رنگ سفید بخش بزرگی از رنگی که در آثار هنری شما تشکیل می‌شود را تشکیل می‌دهد. برخی از هنرمندان، به ویژه مبتدیان، اغلب یک تیوب سفید را می‌خرند و فکر می‌کنند که همه سفیدها به یک شکل عمل می‌کنند، که در واقعیت درست نیست. یادگیری تفاوت بین خصوصیات سفیدهای مختلف بازار به شما در انتخاب رنگ سفید مناسب کمک خواهد کرد.

بررسی رنگ‌های سفید در طول تاریخ نقاشی و مقایسه با رنگ‌های معاصر در این قسمت، به مرور تاریخ نقاشی و تحولات رنگ‌های سفید می‌پردازیم و برخی از رنگ‌های سفید موجود در دسترس نقاشان معاصر را مقایسه می‌کنیم. پیش از انتخاب رنگ سفید برای پالت هنری خود، مهم است که سوالاتی از خود بپرسید. انتظارات شما از رنگ سفید چیست و برای چه مواقعی قصد استفاده از آن را دارید؟ تفکر در ویژگی‌هایی که برای کار شما اهمیت دارند، به شما کمک خواهد کرد تا انتخاب‌های خود را با دقت بیشتری انجام دهید.

نام‌های مختلفی برای رنگ‌های سفید وجود دارد، اما اکثراً ثابت خواهند ماند. به طور کلی، رنگ‌های سفید به چهار گروه اصلی تقسیم می‌شوند:

1. رنگ‌های حاوی سرب: فلیک وایت، سرامیک وایت، فاندنشنال وایت، سیلور وایت
2. رنگ‌های حاوی تیتانیوم: تیتانیوم وایت
3. رنگ‌های حاوی زینک یا روی: زینک وایت، پرمننت وایت
4. رنگ‌های سفید مخلوط: میکسنگ وایت، آنتیک وایت، زینک میکسینگ وایت، ترنسپرنت وایت

تاریخچه رنگ سفید به عنوان یکی از اولین رنگدانه‌ها که توسط هنرمندان به کار گرفته شد، به گذشته‌ی دوران باستان بازمی‌گردد. اولین رنگ‌های سفید مبتنی بر سرب، برای اولین بار در یونان باستان معرفی شدند و ممکن است از قدیمی‌ترین رنگدانه‌های تولید شده در جهان باشند. در طول دوره‌ی رنسانس، استفاده از این رنگ‌ها به صورت گسترده‌ای افزایش یافت و رنگدانه‌های سربی به عنوان یک اصلی ترین عنصر در نقاشی‌های کلاسیک اروپایی مشهور شدند. این سفیدها، حاوی سرب، انعطاف‌پذیر و بادوام بودند، بنابراین هنرمندان نگران احتمال ترک‌خوردگی رنگ خود نمی‌شدند. رنگهای روغن سفید اصلی که بر پایه سرب بودند عبارت بودند از:

 

Flake White

یک نوع سفید سنتی مبتنی بر سرب وجود دارد که از انعطاف پذیری بالا، مقاومت بیشتر و سرعت خشک شدن بالایی برخوردار است. این رنگ سفید، مورد علاقه بسیاری از هنرمندان است و در پالت رنگی آنها جای گرفته است. با افزودن روی به این سفید، غلظت آن بهبود یافته و این رنگ گرمتر از تیتانیوم وایت است، همچنین پایداری و غلظت بیشتری دارد.

نکته: شرکت وینزور در حال حاضر این رنگ را بر پایه تیتانیوم مات و بر اساس فلیک وایت سنتی اما بدون سرب سمی تولید کرده است.

 

 

 

سفید سرامیک/ Ceramic White= Chemnitz White

سفید سرامیک از سرب تهیه شده و بدون افزودن روی به آن، به منظور تأثیر بر غلظت آن، ساخته شده است. این رنگ سفید به وضوح نخی است و توسط هنرمندانی که ترجیح می‌دهند از رنگ سربی خالص استفاده کنند، انتخاب می‌شود. این نوع سفید، شباهت زیادی به رنگدانه‌هایی دارد که توسط هنرمندان قدیمی مورد استفاده قرار می‌گرفت. علاوه بر این، این رنگ سفید سریعاً خشک می‌شود و از نظر پایداری بسیار مقاوم است.

در سایه سفید، قدرت رنگ‌آمیزی، قدرت محو کننده و شفافیت ترکیب رنگ‌ها (روشنی یا شفافیت در مخلوط کردن سفید با رنگهای دیگر) عالی است. این رنگ سفید، در برابر نور مقاوم بوده و زرد نمی‌شود. همچنین، ترکیب آن با سایر رنگ‌ها بدون محدودیت امکان‌پذیر است.

رنگدانه مورد استفاده: اسید تیتانیک استرانسیوم (titanic acid strontium)
مدیوم: روغن خشخاش (poppy oil)

 

سفید پایه/ Foundation White

رنگ سفید به عنوان پایه، مات و پایدار است و در برابر نور مقاومت دارد. با افزودن روی به رنگ سفید، غلظت آن تقویت می‌شود. استفاده از روغن بزرگ، به عنوان مدیوم باعث سخت شدن و سرعت خشک شدن بیشتر از رنگ (Flake White) می‌شود، بنابراین برای زیرسازی و آمیزش زیر لایه‌ها استفاده می‌شود. این رنگ سفید دارای گرمای رنگی است و به طور طبیعی تمایل به زردی دارد. این رنگ جایگزینی مناسب برای رنگ سفید زیرسازی بدون سرب می‌باشد.

رنگدانه: سرب سفید و سایر موارد (white lead، و غیره) / مدیوم: روغن بذر کتان (linseed oil)

 

 

 

سفید نقره ای/ Silver White

رنگ روغن سفید نقره‌ای، یکی از اولین رنگدانه‌های تولید شده مصنوعی است. این رنگ با روغن (روغن بذر کتان کلد پرس) به خوبی مخلوط شده و ویسکوزیته یکنواختی را به دست می‌آورد. رنگ سفید نقره‌ای دارای شفافیت عالی، کیفیت بالا و قابلیت حفظ ضربه قلمو است.

سطحی که با رنگ سفید نقره‌ای پوشیده می‌شود، بسیار پایدار است و در حین استفاده به طور خالص یا در ترکیب با سایر رنگ‌ها، بدون هیچ گونه ترکیب غیرمطلوبی، ثابت می‌ماند. اما در استفاده از این رنگ باید به یک نکته توجه داشت: از سرب سفید (white lead) به عنوان رنگدانه استفاده می‌شود و این ماده سمی است. همچنین، اجتناب از مخلوط کردن آن با رنگ‌های گوگردی مثل اولترامارین توصیه می‌شود. این محدودیت ترکیب رنگ‌ها به عنوان اقدامی برای جلوگیری از تشکیل سرب زانتاسیون (سیاه) از سرب و گوگرد بر روی تیوپ‌های رنگ است.

رنگدانه: سرب سفید (white lead) / مدیوم: روغن خشخاش (poppy oil)

با توجه به شناخته‌شدن خطرات سرب، مرمت‌کنندگان هنر به جای رنگ‌های مبتنی بر این ماده، به دنبال جایگزین‌های بدون سرب گشتند. سفیدهای مبتنی بر تیتانیوم از اوایل دهه ۱۹۰۰ به عنوان جایگزینی امن‌تر معرفی شدند.

سفید تیتانیوم/Titanium White

سفید تیتانیوم، پوشاننده ترین رنگ سفید و محبوبترین رنگ روغن، در بسیاری از پالت‌های نقاشی یافت می‌شود. این رنگ با درخشش بیشتری نسبت به رنگ‌های دیگر همراه است و نور زیادی را بازتاب می‌دهد، که آن را به یک رنگ بسیار روشن تبدیل می‌کند. از آن می‌توان در ترکیب با سایر رنگ‌ها استفاده کرد، اگرچه در برخی ترکیب‌ها ممکن است تمایل به غلبه داشته باشد.

استفاده مستقیم از تیوب ممکن است باعث ظاهر کمتری از این رنگ در نقاشی شود. بنابراین، برای ایجاد جلوه‌های رنگی شفاف، بهتر است از آن به صورت مخلوط با سایر رنگ‌ها استفاده کرد. این رنگ دارای دمای رنگی و ته مایه‌ای خنثی است، دیر خشک می‌شود و زرد نمی‌شود. همچنین، خالی از سرب است.

سفید تیتانیوم به عنوان یکی از پایدارترین و قوی‌ترین رنگ‌های سفید، توانایی بیشتری در پوشش و تضعیف لکه‌های رنگی دارد. ترکیب کمی از این رنگ با سایر رنگ‌ها، ترکیبی ملایم و جذاب از آن بوجود می‌آورد. این رنگ بدون محدودیت رنگی در ترکیب با سایر رنگ‌ها قرار دارد و لایه‌های رنگی با آن بسیار مقاوم هستند. از این رنگ می‌توان در هر مرحله از فرآیند نقاشی، از زیرسازی تا تکمیل، استفاده نمود.

رنگدانه: سفید تیتانیوم (Titanium White) / مدیوم: روغن خشخاش (Poppy Oil)

 

مزایای سفید روی چیست؟

در مقایسه با دیگر رنگدانه‌های سفید، سفیدی ویژگی‌های بسیار تمیز و خنکی ارائه می‌دهد. این رنگ به شفافیت بیشتری دست می‌زند، که در مخلوط‌ها آن را ملایم و لطیف می‌کند. علاوه بر این، سفیدی توانایی کاهش زردی را دارد و مدیریت بهتری برای رنگدانه‌های سفید مانند تیتانیوم سفید فراهم می‌کند. به همین دلیل، این رنگ اغلب به رنگ‌های روغن تیتانیوم سفید اضافه می‌شود.

سفیدی همچنین بهبود می‌بخشدایستقرار در برابر نور، زمان خشک شدن آهسته‌تر آن را فراهم می‌کند، که از طریق افزایش مدت زمان استفاده از آن بهره‌وری را افزایش می‌دهد. همچنین، این رنگ از تشکیل کپک روی لایه رنگ جلوگیری می‌کند. به طور کلی، سفیدی به عنوان یک رنگدانه سرد بی‌نظیر شناخته می‌شود که با خواص منحصر به فرد خود در مقایسه با رنگدانه‌های دیگر برجسته است.

سفید روی/ Zinc White

“رنگ سفید روی، یک رنگ نیمه پوشاننده است که از رنگدانه‌های روی به عنوان مؤلفه اصلی خود ساخته شده است. این رنگ دارای کمترین میزان opacity (پوشندگی) در بین رنگ‌های سفید می‌باشد، که آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای گلیزینگ، ایجاد رنگهای لعابی و ته‌رنگ تبدیل کرده است. با توجه به کمتر بودن غلظت رنگی نسبت به سفید تیتانیوم، این رنگ برای روشن کردن رنگها بدون غلبه بر آنها بسیار مناسب است.

زیرا این رنگ شفافیت کمتری نسبت به سفید تیتانیوم دارد، بنابراین هنگام استفاده مستقیم از تیوب، بخشی از ته‌رنگ‌ها به دلیل شفافیت ظاهر می‌شود. این خاصیت این امکان را به وجود می‌آورد که از آن برای ایجاد رنگهای رقیق و ته‌رنگ‌ها بدون از بین رفتن شفافیت طبیعی رنگدانه‌ها استفاده شود.

رنگ سفید روی یک رنگ سرد است، که زرد نمی‌شود و حاوی سرب نیست. همچنین به آرامی خشک می‌شود و به عنوان افزودنی عالی برای اکثر پالت‌ها استفاده می‌شود.

استفاده از رنگ سفید روی به عنوان رنگ سفید اصلی در نقاشی توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است منجر به شکنندگی (پوسته‌شدن یا ترک‌خوردگی) آثار شود. با این حال، در ترکیب با رنگهای دیگر و سفیدهای مختلف، مشاهده ترک‌خوردگی یا پوسته‌شدن به مقیاس وسیعی محدود می‌شود. بهتر است این رنگ را به صورت خالص استفاده نکرده و با دیگر رنگها ترکیب کنید. این رنگ سفید همچنین به نام “سفید چینی” هم شناخته می‌شود و در اواسط قرن 19 توسط شرکت Winsor & Newton در انگلستان معرفی شد.

مشخصات فنی:
– رنگدانه: سفید روی (Zinc White)
– مدیوم: روغن خشخاش (Poppy Oil)، روغن گلرنگ (Safflower Oil)”

 

بهترین روش استفاده از رنگ سفید روی در رنگ روغن چیست؟

1. از استفاده در رنگ‌های زیرین یا لایه‌های زیرین خودداری کنید.
2. لایه‌های غلیظ را اعمال نکنید؛ به اندازه نیاز یک لایه نازک نگه دارید.
3. از افزودن الکل سفید یا حلال خودداری کنید.
4. استفاده از روغن اضافی، به ویژه روغن پایه دانه کتان، مفید است.
5. نقاشی را تا حد امکان در محیطی معتدل نگه دارید؛ به طور ایده‌آل در دمای 16-25 درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی 40-60٪.
6. از نوسانات شدید یا ناگهانی دما اجتناب کنید.

 

Zinc Mixing White

زینک میکسینگ وایت: رنگ سفیدی که به عنوان مخلوطی برای تهیه لعاب و ته رنگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این رنگ خنثی و شفاف است، کمترین درجه غلظت سفید را داراست. با وجود قدرت رنگ‌دهی کمتر نسبت به سفید تیتانیوم، به عنوان سفید رقیق شناخته می‌شود. این رنگ نسبتاً سریع خشک می‌شود، زرد نمی‌شود و حاوی سرب نیست.

رنگدانه: سفید تیتانیوم (Titanium White)، سفید روی (Zinc White) / مدیوم: روغن بذر کتان تصفیه شده (Refined Linseed Oil)، روغن گل آفتابگردان (Sunflower Oil).

 

 

سفید دائمی/Permanent White 

سفید دائمی باعث تضعیف افکت و اثر رنگ های مخفی و لکه‌ های بسیار قوی سفید تیتانیوم می‌شود. (بیشتر از سایر رنگ های سفید و کمتر از سفید تیتانیوم). سفید دائمی تمام مزایای سفید تیتانیوم را دارد: بدون جلوگیری یا محدودیت در ترکیب رنگ ها، بدون ترک خوردن یا بدون پوسته شدن رنگ.
رنگدانه:سفید تیتانیوم(titanium white)/مدیوم:روغن خشخاش(poppy oil)، روغن گلرنگ(safflower oil).

 

 

سفید شفاف/ Transparent White

رنگ سفید شفاف: یک رنگ نیمه شفاف با قابلیت ترکیب مناسب با رنگ‌ها و لعاب‌ها. این رنگ کم قدرت رنگ‌دهی داشته و به عنوان یکی از کم‌رنگ‌ترین لعاب‌های رنگی شناخته می‌شود. سفید شفاف به عنوان یک رنگ خنثی شناخته می‌شود، حاوی سرب نیست و به رنگ زرد تغییر نمی‌کند.

 

 

 

 

سفید مخلوط/ Mixing White

این نوع سفید، که گاهی به نام سفید مخلوط اشاره می‌شود، در ساخت رنگ‌های لعابی و دیگر رنگ‌ها بسیار مفید است. این سفید خنثی و شفاف است، با درجه غلظت رنگی بسیار پایین، کمترین قدرت رنگ‌دهی نسبت به تیتانیوم وایت را داراست و به عنوان سفید رقیق شناخته می‌شود. این نوع سفید به نسبت سریع خشک می‌شود، زرد نمی‌شود و حاوی سرب نیست.

 

 

 

تیتانیوم روی سفید/titanium Zinc White

سفید تیتانیوم به عنوان یکی از مفیدترین رنگ‌های روغن همه منظوره شناخته می‌شود. این رنگ به دلیل قدرت رنگی و شفافیت بالای خود توانسته است جایگاه خود را در بازار به خوبی بسازد. سفید تیتانیوم با داشتن شفافیت بالا و قدرت رنگ منحصر به فرد، در عین حال به سرعت خشک شدن بیشتری نسبت به رنگ سفید روی دارد. ترکیب بافت نرم و پوشانندگی تیتانیوم با شفافیت روی، باعث کاهش خاصیت گچی رنگ می‌شود و در نتیجه، به دست آوردن رنگ سفید عالی و جذاب تر می‌گردد.

 

سفید زیرسازی/Underpainting White (Fast Drying)

از آنجایی که بسیاری از هنرمندان به دلیل خاصیت خشک شدن آهسته رنگ روغن جذب آن می‌شوند، حضور یک رنگ سفیدی که سریع خشک می‌شود در پالت شما می‌تواند بسیار مفید باشد. این رنگ‌ها معمولاً در عرض 24 ساعت خشک می‌شوند، بنابراین قطعاً فرآیند رنگ‌آمیزی شما را تسریع خواهند داد. اگر از سفیدهای سریع خشک شونده در ترکیبات خود استفاده کنید، زمان خشک شدن کلی رنگ‌هایتان را افزایش خواهید داد.

سفید زیرسازی حاوی ترکیبی از رنگدانه‌های تیتانیوم و روی است. این رنگ سفید پوشش دهنده است که سریع خشک می‌شود و به لایه‌های دیگر اجازه می‌دهد به راحتی به آن چسبند. این خصوصیت چسبندگی آنرا به عنوان یک زیرساز بسیار مفید می‌کند. از روغن بذر کتان یا رزین آلکیدی تشکیل شده است که باعث می‌شود نسبتاً سریع خشک شود. هنگام استفاده به صورت غلیظ، پایدارتر است و رنگ سفید آن مشابه سفید تیتانیوم است. همانطور که از نامش پیداست، برای رنگ‌آمیزی لایه‌های زیر در نظر گرفته شده است.

 

 

سفید رنگین کمانی/ Iridescent White

رنگ سفید در رنگین کمان‌ها حاوی رنگدانه‌های بر پایه میکا است که باعث درخشش مرواریدی می‌شود. این درخشش به خصوص زمانی که با رنگدانه‌های شفاف ترکیب می‌شود، بهبود پیدا می‌کند. تأثیر مرواریدی این رنگ وقتی با رنگ‌های شفاف ترکیب می‌شود، بسیار جذاب بوده و حتی در پس‌زمینه‌های تیره نیز به خود نشان می‌دهد.

این رنگ سفید مناسب برای ایجاد جلوه‌های مرواریدی است و با تمایل به دمای رنگی خنثی، نیمه مات با مات است. این رنگ سفید دارای سرعت خشک شدن متوسطی است، زرد نمی‌شود و حاوی سرب نیست.

 

 

سفید آنتیک/ Antique White

سفید آنتیک، در برخی از محدوده‌های رنگ روغن، از جمله چارت رنگ روغن Winsor & Newton قابل دسترسی است. این رنگ سفید دارای دمای رنگی و ته مایه گرم است و در مقایسه با زمانی که از رنگ سفید غلیظ مانند تیتانیوم استفاده می‌شود، ترکیبات ملایم‌تری را ایجاد می‌کند. این سفید همچنین زرد نمی‌شود و حاوی سرب نمی‌باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *